Siem Reap cambodja, 4 tm 7 augustus

7 augustus 2017 - Siem Reap, Cambodja

IMG_1064

Siem Reap - Angkor Wat

IMG_1063

4 augustus. De vlucht gaat snel. Binnen 2 uur zijn we in Cambodja op het vliegveld van Siem Reap. We halen het visum op het vliegvóeld (30 dollar p.p.), passeren snel de douane en gaan dan met een taxi op weg naar ons hotel. Siem Reap is de stad waar het massa toerisme van Cambodja rond geconcentreerd is. Dit ivm Angkor Wat.
Angkor Wat is het grootste tempelcomplex ter wereld. De verschillende Khmer koningen die tussen 900 en 1200 het land hebben geregeerd, hebben allemaal hun eigen tempel laten bouwen in dit gebied. Er zijn dus overblijfselen van een stuk of 15 tempels. Sommige slecht, sommige heel goed bewaard. De laatse tempel die gebouwd was heet Angkor Wat. Deze tempel prijkt ook op de nationale vlag. De Angkor Wat tempel is op zichzelf al de grootste tempel ter wereld. Maar er zijn zat andere tempels niet te missen. De koningen waren nl zogenaamde god- koningen... dus jongens met een flinke status (is wel even wat anders dan " minister president" zeg maar.) daar horen natuurlijk flinke tempels bij. En daar komt dus flink wat volk op af. En dat merken we. Cambodja is net zo straatarm als Laos maar in Siem Reap ( het toeristengedeelte dan) zien we hier weinig van. We verbazen ons over de grote hotels, winkels, fancy restaurants en luxe uitstraling van de stad.
Ons hotel ligt gelukkig iets buiten het toeristengebied. Als we er zijn, nemen we eerst een lekkere duik, eten wat en gaan dan vroeg slapen. Reisdagen zijn vermoeiend.

5 augustus, dag 1 in Siem Reap

Sas is toch nog nIet lekker. Het ontbijt blijft maar net binnen zitten maar ze is kotsmisselijk. Ze besluit een dagje in de kamer te blijven in de hoop dat het dan morgen beter gaat. Ik ga met de jongens zwemmen en in de middag gaan we de stad in. Ergens een bakkie doen, ff lunchen, fietsen huren, door de stad heen fietsen, Angkor Wat museum bezoeken, biertje/ijsje doen, en dan weer terug naar het hotel. (De jongens hadden geen zin in het museum maar achteraf vonden ze het toch superleuk. Je kon er nl heel goed verstoppertje doen
En ik heb wat van de geschiedenis van Angkor Wat geleerd. En ze hadden airco, dus was een leuke middag.)
Sas voelt zich aan het eind van de middag gelukkig een stuk beter. We gaan dus in de stad eten. De tuktuk brengt ons naar het centrum. Siem Reap lijkt hier een beetje op Lloret de Mar. Heel veel toeristen... we geven ons eraan over en gaan een heerlijke pizza eten. En jawel, Sas houdt m binnen.
6 augustus, dag 2 in Siem Reap
Vandaag gaan we naar Angkor Wat! Een tuktuk brengt ons erheen. We hebben een gebied uitgezocht dat niet zo druk is volgens de verhalen.
Het eerste wat ons opvalt is dat het gebied enorm is. Alleen al het tempelcomplex waar  we vandaag heen gaan, ligt verspreid over een gebied van 10 vierkante kilometer. De jongens hebben er maar matig zin in. Het zijn maar stenen. En dan is het nog eens zonnig ook. Dus knetterwarm. Gelukkig voor ons waren alleen de tempels van steen. Gewone stervelingen leefden in houten huizen ( op het hoogtepunt rond 1200, leefden er ca. 1 miljoen mensen in Angkor Wat. Een stad als Londen had er op dat moment nog geen 50.000). De houten huizen zijn allemaal verdwenen, alleen de stenen overblijfselen zijn terug te vinden. De rest is inmiddels woud geworden. Kortom ; er zijn genoeg schaduwrijke plekken te vinden. Het ziet er nu uit alsof de tempels in het oerwoud zijn gebouwd.
Gaandeweg vinden de jongens het ook steeds leuker. De mooiste tempel, Wat Boyan, bewaren we voor het laatst. Dit is de beroemde tempel met de uitgehouwen boedha gezichten.

IMG_1058Deze tempel is zeer indrukwekkend. En als er dan ook nog een apenfamilie de tempel komt bezoeken, vinden de jongens het helemaal leuk.
Qua drukte viel het mee. Veel mensen, vooral in de laatse tempel, maar nog genoeg plekjes waar je even min of meer alleen bent. In de stilte komen de ruïnes wel het beste tot zijn recht.

Savonds eten we in het hotel en vermaken we ons bij het zwembad.
7 augustus, 3e dag Siem Reap
We gaan vandaag naar Angkor Wat zelf en vervolgens naar een tempel waar de film Tomb Raider is opgenomen. Om de drukte voor te zijn,zorgen we dat we om 9 uur bij Angkor Wat zijn. Helaas. Deze tempel is te beroemd. Het is al erg druk als we er aan komen. En dan is het nu nog laagseizoen. Laat staan hoe het is als het hoogseizoen is.
De tempel is in heel goede staat. Dit komt omdat hij nooit verlaten is. Door de eeuwen heen zijn er altijd monniken geweest.
Maar hoe mooi hij ook is, hij haalt het qua beleving niet bij Wat Boyan van de dag hiervoor. De drukte speelt hier vast parten. En ook de warmte. Want al is het nog vroeg. Het is al 33 graden.
Na een uurtje begint Kaya te klagen over buikkrampen en geeft hij aan te moeten poepen, en snel ook.
We gaan op zoek naar een toilet. Helaas, dan moeten we een heel eind terug op het terrein. We gaan dus tegen de stroom in en komen met het zweet op ons bovenlip bij de toiletten. Wij gaan in de schaduw van een boom zitten en nemen wat te drinken. Kaya wensen we veel succes op zijn missie.
Maar binnen 1 minuut is hij alweer terug. Je moet betalen, zegt hij.
We geven m geld mee en wensen m wederom behouden vaart.
Maar hij staat er weer na 1 minuut. Er is geen waterslang én er is geen wc papier, is nu de showstopper.
We kopen wat tissues, geld heeft hij nog.
Hij gaat weer op pad. De missie kan nu niet meer mislukken.
En ja hoor, na 10 minuten komt hij glimlachend terug. Mission accomplished.
We drinken nog wat en lopen dan naar de uitgang, omzeilen de meute en genieten nu wat meer van de mooie tempel.
Hierna gaan we naar de Tomb Raider tempel. Deze is deels overwoekerd door woudreuzen. Ziet er heel avontuurlijk en jungle-achtig uit. Deze tempel is vrij klein maar errug populair, kortom, je kunt over de hoofden lopen. Vooral hoofden van luidruchtige Chinezen die alleen maar selfies schieten.. althans dat vinden wij op dat moment. Het zal ook wel de warmte zijn.
We maken wat fotos en nemen een wijs besluit: we gaan naar het hotel en duiken het zwembad in. Veel te heet voor stenen en Chinezen
Life is a swimming pool.
Savonds eten we vroeg want we hebben kaartjes voor een Cambodjaans circus. Het circus is in één woord geweldig!! Leuke acts die elkaar in sneltrein vaart opvolgen en het enthousiasme spat van de artiesten af. Het is in een kleine circustent die helemaal vol zit... en wij hebben mazzel, we zitten eerste rij. Een superavond waar we allemaal van genoten hebben.
Het enthousiasme van de circusartiesten komen we hier overigens veel tegen. Cambodjanen zijn goedlachs, vriendelijk, behulpzaam zonder hun eigenwaarde te verliezen. Een mooi volk.

1. Hanna en Ad, Pa en ma.:
    10 augustus 2017
    Weer wat wijzer geworden(wij ook) .Hoe de jongens zich vermaakten in het museum, ik moest aan jou denken Sas ,verstopt in de biechtstoel ergens in Bretagne !!!!!!
  2. Blazien:
    10 augustus 2017
    Oh was ik maaaar met julder meegegaahahaaan !!!! lala... leuk hoor. Wel jammer dat het zoveel toeristischer is geworden. Maar dat was te verwachten. Veel plezier daar weer! Xb
  3. Wil:
    11 augustus 2017
    indrukwekkende tempel met het boedha gezicht.
    vreselijk he als het zo druk is .dan ben je blij als je weer in het zwembad ligt
    ik hoop dat je je snel weer beter voelt sas .kus xxxx