8 en 9 juli - Jim's Guesthouse

9 juli 2017 - Kanchanaburi, Thailand

IMG_0982
8 juli
Na een 'heerlijke' nacht op mn plank ( best goed geslapen nog), gaan we mainstreet in voor het ontbijt, ons guesthouse serveert dit niet. We komen terecht in een klein tentje waar we ontbijten. Gaandeweg komen er wat oudere Europese mannen binnen. Eéntje met n klein Thais jongetje. Het lijkt er niet op dat t het zn adoptievader is maar meer n dubieuze suikeroom. Al snel gaan onze gedachten met ons op de loop. Ook dit is Thailand.
Het ontbijt raffelen we af. Weg hier is het motto.
We verlaten ook ons guesthouse en gaan op zoek naar een spot met een betere vibe. Die vinden we snel aan de overkant van de rivier: Jim's Guesthouse. Jim is een vriendelijke Thaise moeder die Jim heet en haar gezellige guesthouse met zwembad met liefde runt. We voelen ons er direct thuis. We hebben een prachtig hutje in een mooie tropische tuin. En wat een mazzel voor de jongens; op 100 meter afstand blijkt een zwemparadijs te zijn met waanzinnige glijbanen. We ontkomen er niet aan om de middag hier door te brengen. Geen straf overigens, ff lekker spelen op glijbanen die zo hard gaan dat clismas voorlopig niet meer nodig zijn.
We blijven er tot etenstijd en gaan dan weer naar Jim, die bereidt voor ons een heerlijke Thaise maaltijd. (De jongens deelden dit oordeel niet overigens). In de avond lezen we wat en leren we de jongens de grondbeginselen van klaverjassen. Ze pikken het snel op.
We besluiten hier een paar dagen te blijven om de omgeving te verkennen en te genieten van dit warme guesthouse.
9 juli
Vandaag na het ontbijt en een duik in het zwembad  van ons guesthouse, stel ik voor om te gaan fietsen naar een tempel 18 km verderop. Bij het woord fietsen kijken de jongens en Sas echter alsof ze ineens acute darmkrampen krijgen, dus dat plan sneuvelt voor ik ben uitgepraat. "We kunnen ook scooters huren." zegt Sas. De krampen schieten weg, dat wordt het plan.
We huren twee scooters en gaan op weg. Eerst nog even een beetje onwennig maar snel snappen we waarom er hier zoveel scooters rondrijden. Scooteren is hier heerlijk. Het is niet zo druk op de weg, je ziet veel en de rijwind maakt de temperatuur heerlijk te verdragen.  We rijden langs de Kwai. Onderweg komen we een leuke tempel tegen in de heuvels waar van alles gebeurt, het is vandaag nl een Boedhistische feestdag. We scharrelen er rond tussen de bezoekers en de monniken en beklimmen via een trap een heuvel naar een grot waar een grote boedha in is gebouwd. De trap leidt je door de mond van een levensgrote draak de grot in, ziet er spectaculair uit.

IMG_0980
Klimmen bij 35 graden en 90 procent luchtvochtigheid is wat anders dan op een scooter zitten. Nat tot op het hemd komen we bij de grot aan, maar dat is wel de moeite waard. De grot is mooi en relatief koel. Het uitzicht op de rivier is ook super.
Maar dit was niet ons einddoel, dat ligt nog 10 km verderop. We gaan dus na een uurtje weer verder. We zijn echter dorstig en ploffen langs de weg bij een guesthouse met een vijver neer om wat te drinken. De jongens zien een bootje liggen en willen de vijver op. Kaya zit er uiteraard als eerste in. Maar het is maar een klein bootje en Kaya zit teveel aan de zijkant. De boot kiept om en Kaya ligt in de vijver. Lekker verfrissend maar wel onhandig met je kleren aan. De eigenaresse van het guesthouse biedt Kaya een douche aan en met een droge broek die we toevallig bij ons hadden is het leed snel geleden. Echt iets voor Kaya..
Daarna door naar de tempel die we zochten. Die ziet er schitterend uit. Mooie beelden, gebouwen en enorme gongs en trommels. De gongs doen ons denken aan de Zeeuwse Knop. IMG_0985Dat hebben die Thais toch snel van ons gejat.
Omdat het een feestdag is, zijn er veel mensen die een offer maken aan Boedha. We kijken met zn allen ons ogen uit.
Daarna terug naar Karanchapuri. Net op tijd stoppen we bij een eettentje aan het water. Er breekt nl een tropische regenbui los. Het regent pijpestelen terwijl wij heerlijk eten, de jongens zijn het er dit keer ook mee eens.
Als het eten klaar is door naar Jim waar we het zweet van ons af spoelen in het zwembad. Nog een biertje en een potje klaverjas en dan is het bedtijd.
Het was weer een mooie dag... en de scooter die houden we nog een dagje.

1. Hanna en Ad, Pa en ma.:
    9 juli 2017
    Ik ben echt onder de indruk. Zoveel meemaken op een dag!!
  2. Monica:
    Nou he , heerlijk hoor !
  3. Cynthia:
    9 juli 2017
    Wat geweldig allemaal, leuke foto's trouwens ook
  4. Ron:
    10 juli 2017
    Altijd weer die autodrop. Sorry, altijd weer die Zeeuwse knop, het zou verbooooooden moeten worden.
    Geldt dat patent hier ook voor.

Altijd al willen doen, wakker worden in een zwembad.

Gr
  5. Mama:
    10 juli 2017
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!!!
  6. Wil:
    10 juli 2017
    nou met dat jongetje en die europese vent bleef wel even hangen bij mij.
    maar jullie hebben een mooi verblijf bij jim leuk hoor .
    kunnen we klaverjassen als jullie terug zijn leuk.
    groetjes oma xxx
  7. Monique:
    11 juli 2017
    Ziet er echt heel gaaf uit allemaal
  8. Erik:
    11 juli 2017
    Super daar, gaaf hoor!!!!!
  9. Erik:
    11 juli 2017
    Super daar, gaaf hoor!!!!!