31 juli tot 4 augustus catba / monkey island

4 augustus 2017 - Cat Ba Island, Vietnam

31 juli vertrek uit Hanoi

We vertrekken pas om 11 uur dus we kunnen rustig starten. Samen nog 2 lekkere cappucino's gedronken in de hectiek, en om 11:30 worden we uitendelijk opgepikt bij het hotel en hebben we een busrit van 2 uur richting de kust. We komen aan op een haventerrein in aanbouw. IMG_1053Het laatste stuk rijdt de bus over een zandweg richting de verteklounge zoals de buschauffeur het noemt. Bij lounge hebben wij een ander idee, maar er staan stoelen en en er is schaduw en uiteraard een minishop. Hier wachten we een halfuurtje, eten een ijsje

IMG_1048

en gaan dan de speedboat op. Een model uit de middeleeuwen maar hij drijft dus het zal wel goed zijn. Na een half uurtje varen komen we aan op de zuidpunt van het eiland Cat Ba. Cat Ba is voor 90 procent jungle en aan de noordkant is een stadje waar we naar toe rijden in de vervolgrit. Het eiland is inderdaad volledig groen en heeft een rotsige kustlijn. Aangekomen in het stadje moeten wij eruit bij de haven. Wij verblijven nl op een eilandje waar enkel een resort staat. Met een gammel bootje varen we ernaartoe.

IMG_1055

Onderweg zien we waarom dit gebied beroemd is. Her en der springen de groen overwoekerde kalkrotsen kaarsrecht uit het water omhoog. Een prachtzicht. Het eerste gedeelte staan er nog allemaal drijvende huisjes en fishfarms, maar al snel is het enkel water en eilandjes.

IMG_1056

We varen een bocht van een eilandje om en dan zien we ons plekje; een baai met een strandje, houten hutjes tegen de kustlijn en recht daarachter weer enkel tropisch groen; wow. Dit is een paradijselijk plaatje. Het eiland heet Monkey Island.

We leggen aan en melden ons bij de receptie. We hebben 2 huisjes geboekt die aan het strand liggen. Idyllisch allemaal.

IMG_1051

Maar met 37 graden willen we ook wel graag airco. Helaas die gaat pas om 9 uur savonds aan. En bij de jongens blijkt ie kapot. Hmm, iets minder idyllisch met het zweet stromend uit alle gaten. Maar het strand is heerlijk, de zee net een beetje verkoelend, het komt hier wel goed.

Savonds gaat Sas bij Kaya slapen en Tycho komt bij mij.

Althans, dat was het plan. 10 minuten na het slapen gaan ( rond half elf ) staat Sas alweer in mijn kamer met de mededeling dat er een rat door haar badkamer loopt. Ik heb door dat ze hiermee ook bedoelt dat ze er geen stap meer binnen zet. Ik haal dus de spullen van de jongens op, iedereen verhuist naar onze kamer en we slapen deze nacht met zn 4-en in een tweepersoonshutje. Het idyllische is er wel even een beetje af eerlijk gezegd.

1 augustus-eerste dag op Monkey Island

De volgende ochtend ga ik naar de manager om mijn beklag te doen. Die oppert eerst nog dat dit de tropen zijn en dat dit kan, maar gezien het geld dat we ervoor neerleggen( dit is ons duurste verblijf tot dusver en zal het waarschijnlijk ook blijven ) deel ik zijn mening niet en raken we in een flinke discussie.

Uitendelijk komen we eruit. De jongens komen in een ander hutje met goede airco en rat-proof.

Toch kleurt dit de start van ons verblijf. We gaan hierdoor kritisch kijken en het valt op dat alles enorm sleets is, zelfs voor Aziatische begrippen. En vervelender, het personeel lijkt er ook geen zin in te hebben. Maar gaandeweg de eerste dag valt het van ons af en komt de goeie vibe weer bovendrijven. Lekker zwemmen, zonnen, kayakken ( in halfverrotte kayakken van het resort ) en simpelweg luieren op het strand met een schitterend uitzicht op de rotsen. In het begin van de avond gaat het echter mis; de generator die eruit ziet alsof de laatste onderhoudsbeurt de vorige eeuw is gegeven, begeeft het. Paf, weg licht, weg airco, weg fans. Het is pikkedonker en snikheet.

Met kunst- en vliegwerk komt dit in de loop van de avond wel weer goed, maar wederom tempert het de verwachting die bij het prijskaartje hoort. Gelukkig doet de airco het uiteindelijk weer als we gaan slapen. Bij de jongens blijkt deze echter ook kapot te zijn. Tycho heeft er geen last van maar Kaya wel. Die komt dus weer bij ons liggen. Het lijkt hier wel Fawlty Towers.

Ondanks deze Fawlty Towers perikelen was het toch een mooie dag.

at ons wel opvalt, en dat heeft niets met dit hotel te maken, is het afval in zee. Twee maal per dag wordt het strandje schoongekrabd om het aanspoelende plastic te verwijderen. We zagen het ook al in Meh Kong rivier die vol met plastic dreef, nu ook weer hier. Het stemt je somber als je hierover nadenkt. De ongelovelijke berg plastic afval die wij als mensheid achterlaten op onze mooie Aardkloot. Deprimerend. Wij nemen ons voor om thuis geen plastic flesjes water meer te kopen (doen we al nauwelijks meer) en waar mogelijk te hergebruiken. Het is maar een druppel in een oceaan, maar toch...

2 augustus 2e dag op Monkey Island.

We hebben allemaal prima geslapen. Vandaag gaan we naar Cat Ba Island. Snorkels en duikbrillen kopen en het eiland een beetje verkennen. We huren scooters en gaan op pad. We komen oa bij een grot terecht.

We krijgen van de grotportier zaklantaarns en mogen zelf op onderzoek uit. Sas haakt snel af, de vleermuizen vliegen rond onze oren. De jongens en ik gaan wel verder. Een rat passert onderweg ons pad en ook een paar flinke spinnnen. Best spannend.

Na een paar honderd meter komen we in een lage hal waar het echt wemelt van de vleermuizen. De jongens vinden het wel genoeg. En aangezien ik hier ook wel flink de kriebels van krijg, maken we rechtsomkeert.

We vervolgen onze toch naar het "woodstock base camp" waar we lunchen. Het guesthouse doet zijn naam eer aan. Het lijkt een hippie commune. Erg leuk. We lunchen hier, struinen wat rond en gaan dan terug. Tickets voor de vlucht naar Cambodja worden geboekt en tegen 5 uur zijn we terug op Monkey Island. Onderweg een fles Bacardi ingeslagen, dus Sas en ik gaan lekker borrelen. Daarvoor gaan Kaya en ik eerst nog snorkelen. Het zicht is niet goed maar langs de rotsen zien we toch aardig wat zeeleven. En dan lekker borrelen en eten.

IMG_1052

3 augustus, 3e dag op Monkey Island

Een echt luie dag. Alleen maar strand, zee, kayakken en snorkelen. Life is a beach. Het is onze laatste dag, we genieten extra van het plekje en het fenomenale uitzicht. In de middag gaan we kayakken met zn vieren naar de nadere kant van het eilandje waar een apenkolonie leeft.

We hebben geluk, de apen zijn er. En hoe! 2 mannetjes zijn aan het vechten. Een lawaai en een gekrijs van jewelste. De hele apengroep staat op stelten. Het grootste mannetje wint. Al snel wordt duidelijk waar de strijd om ging. Eén van de vrouwtjes wordt na afloop van de strijd even goed genomen door de winnaar van het gevecht. Voor ons een mooi en hilarisch theater.

Savonds pakken we de tassen in, morgen vroeg weg hier want we hebben een lange reisdag voor de boeg. Sas voelt zich niet lekker, is misselijk en gaat vroeg in de veren. Hopen dat het morgen beter met r gaat.

4 augustus, van Monkey Island naar Siem Reap

6 uur gaat de wekker. Snel op, inpakken, wassen, aankleden en dan met de boot naar Cat Ba island. Maar sochtends vroeg zijn de Delfies niet op zn sterkst

Zeker niet als t keihard regent en de boot er om half zeven nog niet is zoals was afgesproken. Om 10 over half komt ie gelukkig aankachelen. Kaya echter besluit nog even te gaan poepen, maar tegen die tijd sta ik al te stuiteren, dus de drol trekt zich terug, kaya boos op vader en vader boos op de drol. Een goed begin. Eenmaal op het vaste land zou er een taxi klaar staan die ons naar de bus brengt die om 7:15 met. Of zonder ons de reis naar Hanoi start.

De taxi staat er niet, het regent nog steeds. Ik ben in staat om de vrouw van de receptie die me tot twee keer toe verzekerde dat er een taxi klaar zou staan, een facelift zonder verdoving aan te bieden.... Rustig vader, rustig.

We beginnen dan maar te lopen en zien snel een busje staan. We lopen een hotel binnen en leggen met handen en voeten uit dat we haast hebben en een bus moeten halen. De mensen snappen het, er wordt even gebeld en dan gaan we rijden. De stress zakt langzaam. We bedanken de chauffeur.

De bus brengt ons naar de volgende boot en daarna worden we gedumpt langs een weg. Het regent nog steeds. Niemand praat Engels en niemand weet waar we naartoe moeten. We besluiten om te blijven staan en maar af te wachten. En dat werkt. Na een kwartiertje komt er een bus aan die ons naar Hanoi brengt.

We komen tot rust. Sas voelt zich echer nog steeds gammel.

In Hanoi stappen we over in een kleine taxi. Het past net, één rugzak moet wel op schoot. Aangekomen op het vliegveld rent Sas richting toilet om over haar nek te gaan. We zoeken voor haar een rustig hoekje op om ff rustig bij te komen. De jongens en ik vergaan inmiddels van de honger, het is ook al 13 uur en we hebben nog niet ontbeten. Yeahoe; er is een Burger King op het vliegveld. We danken de fastfoodgoden en gaan aanvallen. Heerlijk, life is a burger.

Na een drie kwartier komt Sas er ook bij. Ze wil ook wat eten. Dat is goed nieuws. En nu maar hopen dat het blijft zitten.

Aanvulling van Tycho: Onderbreking. Weetje: bannanen zijn geel.

Grap van Tychodie van het toilet komt. "Ik heb de regels overtreden. Er stond een sticker don't throw anything in the toilet. Heb ik toch gedaan. Ik heb mn drol erin gegooid. "

1. Monica:
    5 augustus 2017
    Hahahaha, wat leuk om dit verslag weer te lezen.
    Op vakantie is het toch ook niet altijd reuze geur en manenschijn he..
    Brrrr die rat...
    De groetjes en nog veel reisplezier!
  2. Ron:
    6 augustus 2017
    Dat ze die rat niet even hebben klaargemaakt voor je. De Indonesiers hier in NL doen hem in de andijvie stamppot. Hihi.
  3. Wil:
    6 augustus 2017
    ooh vreselijk die rat .ik zou ook echt niet meer in die kamer gaan slapen
    als je veel betaald verwacht je wat en valt het tegen,
    en betaal je weinig en verwacht je niks valt het vaak heel erg mee .zowerkt het vaak
    weer een ervaring rijker.met die apen lachen zeg .kusxxx
  4. Monique:
    6 augustus 2017
    Weer leuk om jullie belevenissen zo te lezen. Jullie maken echt de gekste dingen mee. Veel plezier en super genieten van alles.
  5. Hanna en Ad, Pa en ma.:
    10 augustus 2017
    hOSTERNOKKE!!!!!!!!
  6. Blazien:
    10 augustus 2017
    Zo ff lekker achter elkaar wat reisverslagen gelezen! Heerlijk! Leuke avonturen! Rem, een vraagje; noemen ze jou ook wel eens Poepa?