27 tm 29 juli luang prabang en vietnam

29 juli 2017 - Hanoi, Vietnam

26 juli, woensdag,
aankomst in Luang Prabang

Luang Prabang is de oude hoofdstad van Laos. Het centrum, oud Frans koloniaal staat op de werelderfgoed lijst. En omdat het uitermate relaxed schijnt te zijn, reden te meer om hierheen te gaan.
Met de tuk tuk is het nog 10 km naar het centrum. De chauffeur kan het hotel niet vinden dus ik ga voorin zitten en toon m de route op maps.me (google maps, maar dan de versie die geen internet nodig heeft, superhandig!) We zijn er dan snel.
Het hotel hebben we een dag tevoren al geboekt. Bewust weer voor een zwembad gekozen. Het blijkt een schot in de roos. Supermooie kamers en een heel leuk zwembad in een tropische binnentuin. IMG_1037
Het is tegen etenstijd dus we gaan direct richting centrum en eten wat bij de avondmarkt (ja ook hier is die). De stad komt in eerste instantie inderdaad relaxed over. Na het eten terug naar het hotel, onderweg pikken we nog wat kokosnoot poffertjes mee van de markt, heerlijk.

27 juli, donderdag
De volgende dag ontbijten we in een tentje in de stad langs de Meh Kong. Lopend zijn we erheen gegaan. Het valt op dat de stad volstaat met oud koloniale Franse huizen, afgewisseld met boedhistische tempels en weinig verkeer. IMG_1038
Het is zonnig. Niemand heeft echt zin om de stad in te gaan. Het zwembad lonkt, dus we gaan na t ontbijt terug naar het hotel en vermaken ons de hele dag bij het water. Voor iedereen ff lekker om een dagje zonder nieuwe indrukken lekker in het water te spelen. We vermaken ons prima.IMG_1040
Savonds eten we in de stad. We passeren diverse winkeltjes met sieraden en beeldjes. Er zit veel moois bij. We zien oa een prachtig boedha beeld, maar ja, beetje groot voor je rugzak en laten verschepen door de verkoper is ook een beetje tricky. Sas ziet ook nog een hele mooie blokfluit, deels gehouwen uit steen en met ingezette siersteentjes. Schitterend. De verkoopster pakt m voor Sas, haalt er een tuutje vanaf en geeft m aan Sas. Ze blaast er op, maar er komt geen geluid uit. Nog een keer, nu harder, maar weer blijft de fluit onheilspellend stil. De verkoopster begint te lachen en maakt ons duidelijk dat we hier te maken hebben met een rijk versierde opiumpijp. Niet blazen maar zuigen is hier de bedoeling. Hahaha. Met een beetje rood hoofd legt Sas de fluit/pijp terug. Is ze nou rood van de blaasinspanning of .. .
We kopen voor een appel en een ei wat kleren op de markt en gaan dan terug naar het hotel. Afdingen doen we een beetje omdat het erbij hoort, maar gezien het welvaartsniveau van het land zijn we hier aanmerkelijker sneller akkoord met een deal dan in Thailand. De mensen kunnen het geld goed gebruiken.

28 juli, vrijdag
Volgende dag dezelfde start, alleen hebben we nu fietsen onder onze kont, die geven wat rijwind. We bezoeken wat tempels die schitterend zijn van binnen, heel anders dan in Thailand. Maar deze nuances zijn aan de jongens niet besteed. Die hebben hun tempelquotum wel bereikt. In het begin van de middag fietsen we daarom terug naar het hotel en gaan weer chillen bij het zwembad. Aangezien we morgen naar Vietnam vliegen, laten we deze relaxkans niet liggen.
Savonds hebben we afgesproken met Mat en Bri en gaan we naar een bar-restaurant met pooltafel. De jongens lekker poolen en wij kletsen en bier drinken. Het is erg gezellig maar tegen 10 uur moeten we er helaas een eind aan breien, de jongens zijn aardig moe. We nemen afscheid van Mat en Bri die nog zes reismaanden in het vooruitzicht hebben.

29 juli, zaterdag
De volgende ochtend ontbijten we weer aan de MehKong en de jongens gaan daarna zwemmen in het hotel. Wij gaan nog even naar het paleis van de laatste koning van Laos en bezoeken wat antiekwinkeltjes. We zijn van plan wat mee naar huis te nemen, maar het komt er uiteindelijk niet van. Wel kijken, niet kopen. Dat gezegde kennen ze hier nog niet, maar daar kwam het wel op neer.
We sluiten daarna aan bij de jongens in het zwembad, we eten wat fruit dat we op de markt hebben gekocht, pakken vervolgens de tassen in en gaan tegen 3 uur richting het vliegveld. We vliegen naar Hanoi (Vietnam). Laos is ons erg goed bevallen. Heerlijk relaxed, schitterende natuur en een prettige bevolking. We komen hier vast nog eens terug.

18:30 landen we op het vliegveld van Hanoi, de zon zien we nog net onder gaan aan de horizon. Het is warm, 35 graden.
Het vliegveld is modern, Vietnam is dan ook weer een stuk welvarender dan Laos. De taxi brengt ons met een half uur naar "the old quarter". De oude stad in Hanoi, waar de Franse invloeden goed zichtbaar zijn in de bouw. Op straat krioelt het hier van de brommers, voetgangers en er gebeurt veel op straat; eten maken, terrasjes met locals, karaoke. Een drukte van belang en dat bij 35 graden. We eten zelf ook wat op straat en wennen zo langzaam aan de drukte en het zweet dat uit alle gaten stroomt.
Ons hotel is niet veel soeps. En we moeten er morgen ook nog uit ivm reparatiewerkzaamheden. Hmmmm , klinkt vaag. Zal wel een dubbele boeking zijn. Enfin, dat is een probleem voor morgen. Nu gaan we eerst lekker slapen.

1. Ron:
    3 augustus 2017
    Vietnammmmmm, hmmmmm, heerlijk land. Goede herinneringen aan.
    Vooral de zelf te maken groenten loempiaatjes. Met saus natuurlijk.
    Geniet van Vietnam.
  2. Hanna en Ad, Pa en ma.: