13 tm 16 augustus Ko Kood

17 augustus 2017 - Ko Kut, Thailand

13 augustus - van Cambodja naar Koh Kood

De wekker gaat om 05:30. Oei, dat is vroeg, maar we hebben een lange reisdag voor de boeg. Half zeven haalt de taxi ons op om ons naar de grens met Thailand te rijden. Half negen zijn we wij de grens, de rit ging snel. En binnen een uurtje zijn alle formaliteiten al rond en staan we aan de Thaise kant. Daar vinden we makkelijk een taxi die ons in één keer naar  de haven van Trad kan rijden voor de ferry naar Koh Kood. Deze rit gaat ook voorspoedig waardoor we de ferry van 13 uur naar Koh Kood kunnen nemen. Het water in de haven is troebel. Dat belooft nog niet veel goeds. Maar eenmaal op Koh Kood aangekomen is het een stuk helderder geworden. Wellicht gaan we hier toch nog leuke snorkel avonturen beleven.
Op het eiland staat direct een jeep klaar om ons naar het hotel te rijden.
Aangekomen bij het hotel valt onze mond open.

IMG_3548

Wow wat een mooi paradijselijk plekje. Houten hutjes aan zee. Prachtig wit strand, kokospalmen en heel veel groen in de achtergrond. Niet volgebouwd. Een goeie plek om lekker te chillen.
We nemen uiteraard als eerste een duik, het is al tegen vieren, en gaan daarna borrelen op onze veranda, genietend van de rust en het uitzicht. Koh Kood bevalt ons nu al 10 keer beter dan Monkey Island. En dat we savonds een niet werkende airco hebben en daardoor alsnog een hutje moeten verkassen, doet daar niets aan af.

14 augustus - eerste dag op Koh Kood
We ontbijten in het resort dat uitkijkt over de baai.

IMG_3560

Het is een zonnige dag en het uitzicht is magnifiek. Grotendeels ongerept paradijs.
De jongens gaan na het ontbijt zwemmen, wij nemen nog een tweede koffie, we hebben alles behalve haaast. Vervolgens voegen wij ons bij de jongens en genieten we met zn vieren van ons strand. Ja, ons strand, we zijn de enigen. Onvoorstelbaar.
Na een uurtje in en aan zee, zonder zonnebrandcreme, merken we dat de zon flinkt brandt ook al is ons pigment onderhand toch genoeg geactiveerd.
We gaan naar onze hut, smeren ons in, en besluiten om op de brommer naar een duikschool te gaan. Naar verluidt heeft een neef van Michel hier een duikschool.
En inderdaad, dit blijkt zo te zijn. We ontmoeten daar Jessy, een vrijgevochten neef die hier al 9 jaar woont en samen met zijn vader een duikschool runt. Aardige vent, dus we boeken gelijk een snorkel excursie voor de volgende dag.
We doen wat boodschapjes in één van de weinige winkeltjes die op het eiland is te vinden en gaan dan smiddags bij ons hotel snorkelen bij de rotsen, een voorproefje op morgen. Het begint kaal en levenloos, maar naarmate we verder komen, wordt het steeds levendiger met hier en daar bloeiend koraal en overal mooie visjes. We maken er de hele middag mee vol. Daarna lekker borrelen en vervolgens eten bij het hotel. Easy does it.

15 augustus - tweede dag op Koh Kood
Om half negen worden we opgehaald door een jeep en rijden we naar de andere zijde van het eiland. Onderweg hier en daar een huisje en voor de rest enkel jungle. Aan de andere kant komen we aan bij een klein vissersdorpje dat volledig op palen is gebouwd. Hier ligt ook de boot van de duikschool. Samen met ca. 15 andere toeristen stappen we op de boot. Lunchpakketjes gaan mee. We gaan vandaag naar 3 snorkel/duikspots zegt Jessy. Naar de eerste spot is het drie kwartier varen. De kustlijn die we passeren is groen, groen en groen. En dan hier en daar een kleine streep wit zand met een leeg strandje. Puur natuur!

IMG_3602
Na drie kwartier komen we op onze eerste stek aan. Het regent inmiddels, maar dat gaat de pret niet drukken. Het snorkelen is top. We zwemmen boven levend koraal en zien overal vissen. Nemo en Dory komen ook voorbij. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Behalve Tych, die loopt te tobben met zijn snorkel en heeft er na een half uur genoeg van. Hij gaat met Sas terug naar de boot. (Kaya en ik moeten teruggefloten worden omdat iedereen op ons staat te wachten.)
De tweede stek betovert ons op dezelfde manier en Tych heeft zn snorkel afgedaan, hij heeft her alleen de duikbril op. Beetje onhandig, maar het bevalt hem beter.
Hier breekt af en toe de zon door. Alles krijgt dan nog veel meer kleur. De zon is echter van korte duur. Het gaat snel weer regenen en zal dat de rest van de dag ook blijven doen.
De derde spot tenslotte begint minder; het zich is wat slechter. Maar na een kwartier zwemmen komen we op een plek terecht waar het koraal schitterend is en in alle kleuren en vormen aanwezig. We wisten dat de onderwaterwereld mooi is, maar om er live in te zwemmen is toch wel even wat anders dan het te bewonderen in een zee aquarium. En dan horen we later nog van Jessy dat het zicht in de droge tijd veel en veel beter is. Je kunt dan wel tot 25 meter ver kijken onder water. Nu halen we niet meer dan een meter of 7. Maar we zijn niets gewend op dit gebied dus voor ons was het al een topbelevenis. Tych vond t wat minder door zn gedoe met de snorkel, maar ook hij heeft er uiteindelijk van genoten.
In de avond eten we bij het hotel, doen een dobbeltje en gaan rond half elf slapen.
Hopen dat het weer morgen wat beter is. Snachts is dat nog niet het gevel. Het stortregent urenlang. Sas en ik slapen naast de badkamer die een dun plastic dakje heeft, hierdoor is het een leven van jewelste op het dak, het lijkt wel de hardrock-versie van "zachtjes tikt de regen op het zolderraam". Gelukkig heb ik nog oordopjes voor ons in de toilettas. Welterusten Rob de Nijs.

16 augustus - derde dag op Koh Kood
Het regent nog steeds als we wakker worden, het blijft dat het grootste deel van de dag ook doen. We starten dus rustig op. Jongens een beetje op de Ipad, wij testen uitgebreid de cappuccinos en vermaken ons op onze telefoons. Sas gaat daarna tekenen op de kamer en dat werkt aanstekelijk. Wij doen ook al snel mee.
Smiddags begint het bij mij te jeuken. Ik trommel de jongens op voor een kayak avontuur in de branding. Door het slechte weer, waait het aardig en staan er flinke golven in de baai. We doen voor alle zekerheid maar wel zwemvesten aan, nemen een kayak en peddels mee en gaan de branding trotseren. We slaan regelmatig om maar er zijn ook hele stukken dat we op de golven in de kayak richting strand razen. Dikke pret met hier en daar een blauwe plek. Na een uurtje zijn we er aardig van uitgeput en liggen we uit te hijgen op het strand.En nu eenmaal buiten en toch al nat hebben we geen last van de warme regen. We spelen daarom nog een tijd door op het strand.

Savonds willen we naar een pizzeria op een km afstand van het hotel. We hebben scooters en regencapes, dus de Delfies gaan vermomd als de Downies door de regen naar de pizzeria. Het zaakje wordt gerund door een Italiaan. En hij doet zijn afkomst eer aan. De pizzas zijn fantastico. En voor het eerst deze reis ook een lekker glas wijn. Ondertussen leggen we een kaartje met de boys. Het is erg gezellig.
Terug in het hotel gaan we nog een potje poolen. Sas met Kaya tegen Tycho en mij. Om ervoor te zorgen dat hun humeur goed blijft laten wij ze twee keer winnen, is leuk voor ze. Grrrr :-)
In de nacht staat Rob de Nijs weer op het dak te headbangen helaas, dat belooft niet veel goeds voor morgen. Welterusten Rob, zet een ander nummertje op.

1. Hanna en Ad, Pa en ma.:
    17 augustus 2017
    Alweer zo`n bijzonder verhaal. Sta perplex,zo avontuurlijk zijn jullie!!!!
  2. Wil:
    17 augustus 2017
    wat een mooie accomodatie hebben jullie nu zeg
    dat koraal lijkt mij prachtig
    wat een paradijselijke stranden zeg geweldig
    genieten jullie maar voolop van die laatste week
    want in ons drukke landje verlang je gauw weer terug
    naar dat mooie strand xxx kusw
  3. Hans:
    Remko, Saskia en kinderen,

geweldig leuk al die verhalen. ik kan mij voorstellen dat de reis iets is waar je nog jaren aan terug denkt met veel plezier.
  4. Cynthia:
    Wat een avonturen allemaal,
    Heerlijk!!!!
    Nog veel plezier
  5. Annet:
    17 augustus 2017
    Wauw wauw wauw..... wat een mooie verhalen weer!
    De foto's lijken wel plaatjes uit een reisboek.
    Prachtig !!
  6. Ron:
    19 augustus 2017
    Goed (niet) te lezen dat het beter gaat met de oren.
    Ik vraag me wel af hoe het komt dat er op een bounty eiland gaan bounty aanwezig is en wel een pizza? Rare mensen die italianen.
    Hier is iedereen stik jaloers, maar wensen jullie wel heel veel plezier en rust toe.
    Wat een geweldig mooi strand. Geniet, geniet en geniet.